Klimato – bolaget som sätter hållbarhetssiffror på maten
Vetskapen att livsmedelsindustrin stod för en tredjedel växthusgasutsläppen i världen och att det inte fanns några bra mätinstrument för bolag i sektorn fick grundarna av Klimato att se en affärsmöjlighet. Det var 2017 som Anton Unger och tre andra medgrundare startade bolaget med affärsidén att utveckla ett verktyg för att kunna mäta, rapportera, reducera utsläpp och samtidigt kunna kommunicera hur valet av livsmedelsprodukter påverkar utsläpp och miljö.
– Jag har alltid haft ett stort driv och intresse för hållbarhetsfrågor. Jag var inte speciellt intresserad av mat innan, men har definitivt blivit det. Idag ser jag annorlunda på mat när jag dagligen omges av siffror relaterade till livsmedel, säger Anton Unger, vd och medgrundare.
För Anton Unger som kom direkt från studierna på Handelshögskolan i Köpenhamn är Klimato första bolaget han någonsin startat.
– Jag uppskattar entreprenörsresan. Att få möjlighet att bygga upp ett team och en organisation har verkligen varit utvecklande, även om det var mycket arbete tidvis. Att lära sig att delegera har varit väldigt viktigt för att bygga ett effektivt team och en bra kultur, men också utmanande, säger han.
Klimato riktar sig till större food servicebolag som cateringbolagen Sodexo och Coor, storkök, hotell, och andra bolag inom livsmedelsindustrin. Kunderna har haft stor betydelse för att utveckla verktyget eftersom varken Anton Unger eller medgrundarna hade erfarenhet från restaurangbranschen.
– Sedan start har vår produktutveckling varit väldigt kundfokuserad. Det är väldigt viktigt för oss att prata med kunder för att förstå deras behov. Vi intervjuar ofta kunder för att se till att nya funktioner gagnar så många kunder som möjligt, säger han.
Informationen som kontinuerligt samlas in i verktyget skapar möjligheter att mäta och påverka beteenden men även se hur olika sammansättningar och mängd i ett recept påverkar avtrycket och intäkterna över tid.
Det är en fördel att även kunna mäta den finansiella effekten eftersom det underlättar för kunderna att presentera sina erbjudanden vid upphandling av nya kontrakt och konferensavtal, säger han.
I samband med Klimatos första investeringsrunda 2019 deltog bolaget på SEB Innovation Forum. Då fick de möjlighet att träffa potentiella investerare och att bredda sitt nätverk.
En av investerarna de träffade på SEB Innovation Forum var Anders Lindell. Han är fortfarande med och sitter numera i styrelsen. Även medgrundaren Christoffer Connée som likt Anton Unger har en säljbakgrund sitter i styrelsen och arbetar idag med försäljning och partnerskap på Klimato.
Idag finns kunderna inte bara i Sverige. Expansionen till andra länder i Europa har delvis startat genom att Klimato följt med kunder där de har verksamhet. Med Sodexo blev det naturligt att utöka till Norge och UK. Idag är hälften av Klimatos kunder placerade utanför Sveriges gränser.
Utvecklingen går mer och mer mot att food service-företagen behöver kunna leverera information med hög tillförlitlighet, datakvalité och validering för att inte bli anklagade för greenwashing. För företagen blir det viktigare att tydliggöra hållbarhetsarbetet för att stärka sitt varumärke, säger han.
Även med nya regleringar och lagkrav inom EU för livsmedelsbranschen har det blivit ännu viktigare att effektivt kunna mäta miljöpåverkan. Det har medfört ett större behov för klimatspecifika data på produktnivå. Här har industrin tidigare använt generella genomsnittsdata.
– Jag ser en spännande utveckling nu när vi närmar oss 2030. Många företag har satt ambitiösa klimatmål som ska infrias. Då behövs det korrekt och kompatibel rapportering för hållbarhetsredovisningen, säger Anton Unger.
Klimato har etablerat sig där det de upplevt att det finns en marknad och efterfrågan för deras tjänst. Från att ha varit ganska ensamma på marknaden 2017 så finns det numera konkurrenter.
– Jag tycker det är positivt. Det är en validering av att det finns en marknad och en efterfrågan på det vi gör. Även livsmedelskonsumenterna har blivit mer medvetna. Det vill ha en miljömärkning som är väl underbyggd, säger han.
Nu är siktet inställt på USA-marknaden. Anton Unger tror att rekryteringen av de första nyckelpersonerna i USA kommer vara avgörande. Han upplever att marknaden i Europa och USA är väldigt olika och det skapar ett osäkerhetsmoment.
– Vi kommer att behöva anpassa vårt erbjudande till amerikanska marknaden och deras regelverk. Vår ”unique selling point” är att vi har en produkt som kan användas på flera olika marknader, men det krävs såklart en anpassning till det specifika området när vi gör en nyetablering.
Det här är SEB Innovation Forum
Idén bakom SEB Innovation Forum är enkel. Genom att matcha engagerade investerare med unga, lovande bolag vill vi skapa förutsättningar för framtida tillväxtföretag och framgångsrika lösningar.
Mötena mellan investerare och bolagen som presenterar har hittills varit framgångsrika. I genomsnitt har nio av tio investerare uppgett att de kan tänka sig att investera kapital och 40–60 procent av företagen har fått nya investerare. Bland de företag som har presenterat sina idéer finns kända företag som Karma, Peppy Pals och MediTuner.