Frågor och svar om mobilt BankID
Inloggning med QR-kod är en ny säkerhetsfunktion i mobilt BankID. Genom att du läser av QR-koden på din datorskärm vet vi att din dator och mobiltelefon är på samma plats när du legitimerar dig eller skriver under i andra enheter än den där du har ditt mobila BankID. Till exempel när du använder ditt mobila BankID för att logga in på internetbanken.
Du använder den för att enkelt logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra e-tjänster.
När du skaffar eller förnyar mobilt BankID kan du behöva verifiera din identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att enklare kunna läsa av det chip som finns i ditt pass eller nationella ID kort.
- Öppna och logga in i vår app. Saknar du ett aktivt BankID eller digipass kan du skaffa mobilt BankID med svenskt pass eller nationellt id-kort.
- Klicka dig vidare till fliken Mer och välj sen BankID i listan.
- Välj Skaffa nytt eller förnya mobilt BankID och följ instruktionerna.
Är du folkbokförd i ett annat land än Sverige behöver du boka in ett möte på ett våra kontor för att skaffa mobilt BankID.
Har du en ny mobiltelefon kan du enkelt flytta mobilt BankID från din gamla mobiltelefon till den nya.
- Öppna och logga in i vår app på mobilen du vill flytta ditt mobila BankID från.
- Klicka dig vidare till fliken Mer och välj sen BankID i listan.
- Välj det BankID du är inloggad med, klicka på Flytta och följ instruktionerna.
Mobilt BankID kan installeras på mobiltelefoner eller surfplattor med operativsystemen iOS, Android eller Windows Mobile. Det går inte att skaffa mobilt BankID till PC eller Mac.
- På vilka telefoner fungerar ansiktsigenkänning?
Face ID fungerar på nyare Apple-modeller tillsammans med mobilt BankID. Vi utvärderar hela tiden nya alternativ som är tillräckligt säkra. Andra modeller från olika tillverkare kan därför komma att fungera i framtiden. - Är Face ID säkert?
Både Face ID och fingeravtryckläsare är säkra inloggningslösningar. Sannolikheten att någon annan kan låsa upp din telefon med sitt fingeravtryck eller ansikte är oerhört låg. Om någon lägger till ett nytt ansikte i Face ID på din telefon behöver du ange din säkerhetskod nästa gång du använder mobilt BankID. - Vad händer om fingeravtryck eller Face ID inte fungerar?
Om du inte kan verifiera dig med ditt fingeravtryck eller Face ID kommer BankID-appen att fråga efter din säkerhetskod istället. - Hur skyddas mina fingeravtryck och ansiktsbilder?
Tekniken för att lagra datan varierar mellan olika tillverkare. På telefoner från Apple finns ett separat chipp som bara hanterar Touch ID och Face ID. Säkerhetslösningen gör att det är omöjligt att återskapa bilder av ditt fingeravtryck eller ansikte utifrån den lagrade informationen. Datan skickas aldrig till Apple och lagras inte i molnet.
För att ändra din säkerhetskod öppnar du först BankID-appen. Tryck sedan på inställningar och därefter ditt namn. Välj Ändra säkerhetskod.
Ditt mobila BankID är knutet till ditt personnummer och din mobil. Har du till exempel en mobil och en surfplatta måste du installera appen och ansöka om mobilt BankID till båda.
Om du slår fel pinkod fem gånger spärras ditt mobila BankID. Då behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Det gör du antingen genom att slå fel kod fem gånger eller genom att gå in på vår app och spärra ditt mobila BankID där. Därefter behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Om du har problem med att skaffa mobilt BankID kan det hjälpa att starta om datorn eller att rensa historiken, cachen och cookies för din webbläsare.
Annars är det enkelt att skaffa mobilt BankID med vår app.
Logga in i vår app och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Välj det mobila BankID du vill spärra och klicka på Spärra.
Om du ringer till oss kan du bara spärra mobilt BankID om du har skaffat det via SEB. Om du har skaffat BankID:t genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.
Begränsat BankID kan användas i SEB:s app för unga, Swish och för Kort. Det fungerar på samma sätt som ett mobilt BankID.
Om ditt barn behöver logga in på andra tjänster, såsom Trafikverket, 1177, Försäkringskassan eller Skatteverket, behövs ett mobilt BankID.
Begränsat BankID är giltigt i två år, medan mobilt BankID är giltigt i tre år.
Du kan enkelt skaffa ett mobilt BankID till ditt barn direkt i vår app.
Följ stegen för att komma igång
Om ditt barn inte har behov av att legitimera sig på andra ställen än SEB Ung eller Swish kan ni istället använda ett begränsat BankID.
Läs mer om begränsat BankID
Ditt barn kan ha ett begränsat BankID på upp till tre olika mobila enheter (mobiltelefon eller surfplatta). Begränsat BankID måste vara installerad på samma mobiltelefon eller surfplatta som appen för unga. Begränsat BankID är alltså kopplat till mobilen eller surfplattan – inte telefonnumret.