Våga ta betalt – på rätt sätt, i rätt tid
När du ska sälja ditt företags produkter och tjänster är enkelhet och bekvämlighet viktigt för dina kunders köpupplevelse. Kunderna ställer även stora krav när det gäller betalningen. Därför lönar det sig att noga fundera igenom hur ditt företag vill sälja och ta betalt för varorna eller tjänsterna. Det menar Rikard Malmfors, expert på betalningslösningar för företag.
– Innan du väljer betalningslösningar, fundera på vilka kunderna är, var de finns och hur de helst vill betala. Säljer ni till företag eller privatpersoner? Har ni butik eller e-handel? Finns era kunder i Sverige eller globalt? Utifrån denna analys kan du optimera företagets betalningslösningar. Om du gör det lätt för kunderna att betala förhöjer du kundupplevelsen och kan sälja mer, säger Rikard Malmfors.
Här ger Rikard 4 tips som kan öka chansen att sälja mer:
-
Hur vill målgruppen betala?
För att underlätta försäljningen behöver rätt betalningslösningar vara på plats från dag ett. Till exempel kan det vara så att dina företagskunder vill betala mot faktura. Om ditt företag primärt säljer till privatpersoner är det mer sannolikt att de vill betala med kort eller swish.
E-handel: olika kunder, olika betalsätt
Den växande e-handeln ställer allt större krav på betalningslösningar. Webbutikerna måste kunna erbjuda betalsätt som gör det lätt att göra ett köp. Fortfarande är kort, faktura och Swish de mest populära betalsätten i Sverige. På andra marknader kan det vara andra betalsätt som är populära. I Norge är det många som vill betala med Vipps, i Danmark är MobilePay populärt och så vidare. -
Ta rätt betalt
Var stolt över dina produkter och tjänster och ta ut rätt pris. Sätter du ett för högt pris riskerar du att kunderna väljer billigare alternativ. Därför är det bra att undersöka var gränsen går, vad som är rätt pris.
-
Ta snabbt betalt
Oavsett hur ditt företag tar betalt av kunderna är det viktigt att få in pengarna i tid. Då får företaget bättre likviditet. Med kort och Swish får företaget i regel betalt snabbt. Med faktura kan det ta längre tid att få betalt. Ge därför inte för lång betaltid som standard. Att erbjuda längre betaltid kan vara ett förhandlingsargument. -
Arbeta strukturerat för att få betalt i tid
Det är lätt att fakturera, men desto svårare att få betalt i tid. Många av Sveriges småföretagare har problem med sena betalningar – eller kunder som inte betalar alls. När ditt företag inte får betalt i tid agerar företaget bank åt kunderna istället för att låta pengarna stärka och utveckla ditt företag. Skapa därför tydliga betalningsrutiner. Om du är tydlig gentemot kunderna och visar att du har koll på läget får ditt företag snabbare betalt. Följ upp kunder som inte betalar i tid och ta ut avtalad förseningsavgift. Om du lägger mycket tid på sena betalningar kan det vara bra att ta hjälp med faktureringen, och istället lägga din tid på att fokusera på verksamheten.