Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Betalningspåminnelse – tips om ditt företag inte får betalt

Försenade betalningar från kunder är något som de flesta företagare behöver hantera. En vanlig påföljd är att skicka en betalnings­påminnelse till kunden och även tillämpa dröjsmåls­ränta om betalningen inte kommer i tid. Här ska vi gå igenom några saker som kan vara bra för dig som företagare att veta om betalnings­påminnelser och dröjsmåls­ränta.

Betalningspåminnelser

Om en faktura har passerat förfallo­datum utan att du har fått betalt kan du skicka ut en betalnings­påminnelse till kunden. En betalningspåminnelse är vad det låter som – en påminnelse om att betala en faktura. Betalnings­påminnelsen kan utformas på lite olika sätt men ser oftast ut som en vanlig faktura där det framgår tydlig information om att kundens betalning saknas. Den här betalnings­påminnelsen kan även innehålla en påminnelse­avgift i fall du och kunden avtalat om denna innan. Påminnelse­avgiften får dock enligt lag vara max 60 kronor och kan tas ut en gång i samband med påminnelsen.

Dröjsmålsränta

Dröjsmåls­ränta är också en avgift som du kan ta ut från kunden om du inte fått betalt i tid. Du får själv bestämma hur hög räntan ska vara, så länge räntan är skälig och framgår i avtalet. Har du inte avtalat om dröjsmåls­räntan så får du enligt lag ta ut en ränta som motsvarar Riksbankens referens­ränta plus åtta procent­enheter. Du kan börja att ta ut dröjsmåls­ränta från kunden 30 dagar efter fakturans förfallo­datum, om ni inte har avtalat om något annat

Undvik återkommande problem

Att få återkommande problem med försenade betalningar kan få flera negativa konsekvenser. Uteblivna betalningar ger en direkt påverkan på företagets kassaflöde och likviditet. Blir detta ett återkommande problem kan betalnings­förmågan bli lidande i längden. Dessutom kostar det både pengar och energi att lägga tid på att försöka få in försenade betalningar från kunder. Har du svårt att få betalt från dina kunder kan du se över dina betalalternativ och rutiner. Du kan exempelvis börja tillämpa

  • förskotts­betalning
  • factoring
  • inkasso

för att hantera situationen. Factoring, eller faktura­finansiering, ger dig möjligheten att snabbt få in pengar för dina kundfordringar. Du säljer då dina kundfordringar till en annan aktör och får betalt för en del av faktura­beloppet. Börjar du samarbeta med ett inkasso­företag får du hjälp med att driva in dina kunders skulder mot en avgift. Ett effektivt sätt att själv slippa lägga tid och energi på att driva in företagets fordringar.

Factoring

Med fakturafinansiering kan du snabbt få in pengar för dina kundfordringar.

Inkasso

Få hjälp med administration av förfallna fakturor och utskick av betalningspåminnelser med vår inkassotjänst.

Betalalternativ

Upptäck våra olika betalalternativ och se vad som passar dig bäst.

Upp Upp